maandag 5 maart 2012

Wielerbaan Köln

Nadat ik de eerste 2 data voor de trainingsrondjes (in december en january) op de wielerbaan in Köln moest laten schieten voor het bowlen, kon ik deze keer op 4 maart toch present zijn. Jens, mijn collega, bleef maar vragen wanneer ik dan eindelijk ook eens mee zou komen.


Nu dan dus. Ik had op vrijdag mijn ligfiets nog gechecked op bandenspanning en de ketting maar weer eens gesmeerd om er zeker van te zijn dat alle techniek in ieder geval in orde is. Ook de helm maar weer opgezocht, op de baan is helmplicht.


Op zondag dan op tijd weg want Jens had me gewaarschuwd dat als er al enige rijders op de baan zijn, en die hebben zich an redelijk verdeeld, dat het schlecht kan zijn om naar het binnenterrein te komen. Na een klein beetje zoeken naar een parkeerplaats dichtbij bleek het hek nog steeds dicht, ik was er als eerste. Vrijwel direct nadat ik dat had geconstateerd komen er 2 ligfietsers aangereden, en ja hoor, dat is de organisatie, het hek gaat open we kunnen de baan op.


 
In totaal waren we met 8 ligfietsers, waarvan 2 velomobielen. Het is mijn eerste keer op een wielerbaan, dus dat het niet zo druk was vond ik wel fijn. Een beetje nerveus was ik toch wel vooral ook voor die steile bochten.
Nadat ik was gestart bleek alles toch erg mee te vallen, de grip van de banden op de baan was goed, het bochtenwerk is goed te doen, de baan kan dan wel steil zijn. Zelf bepaal je hoe je door de bocht rijdt / vliegt, of je dat dan laag of hoog doet is alles hetzelfde de baan is over de gehele breedte vlak, dus of je bovenin of beneden rijdt, dat maakt alles niks uit.


 
Nadat ik de eerste keer erg enthousiast was gestart, en wel direct met 40, bleek dat al snel, te snel te zijn het tempo zakt is de ronden daarop terug en ik kon gelukkig nog een 30 km/uur aanhouden. Het fietsen op de baan bleek verder heel goed te gaan. Waarschijnlijk was mijn verkoudheid nog niet helemaal weg, ik moest daarom al veel sneller als gewild weer terug naar de kant. Ik heb tussendoor dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om fotos te maken. In totaal heb ik 5 keer rondjes gedraaid, en in totaal heb ik toch ruim 17 km in 41 minuten gereden, dat viel al met al toch niet tegen. In de latere rondjes heb ik geprobeerd dan 30 of hoger te fietsen, wat redelijk lukte, zo 30 to 32 kon ik zo doen.


 

Enfin, al met al een leuke ervaring, die ik zal herhalen als er weer een keer de mogelijkheid is. Als ik weet dat de conditie beter is kan ik het ook nog eens met de Verhees proberen, ik moet dan wel beter oppassen dat de snelheid in de bochten groot genoeg is, want anders val je er uit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten