vrijdag 23 maart 2012

Naar het werk

Nadat mijn collega in het buro naast mij al sinds vorig jaar gevraagd had wanneer ik dan eindelijk naar het werk zou komen met mijn Alleweder, was het vandaag dan eindelijk zover. Een goed moment, al vroeg licht, (volgende week niet meer, vanwege de zomertijdomstelling dit weekend) goed weer en ook veel zin om eens een leuk ritje te maken. Dus vroeg eruit en direkt met het licht worden kort na 6 vertrokken voor de 40km. Ik heb vorig jaar de route al eens in het weekend gereden, dus die was bekend. Het verkeer op de route viel gelukkig mee op de landwegen en in de dorpen dus de rit ging eigenlijk heel snel, een mooie rustige ochtendnevel maakte de start van de dag heel aangenaam.
Aangezien mijn collega ook een velomobiel rijdt, een go-one EVO-R moesten we dus nog een ritje samen rijden, dat hebben we dus 's middags gedaan. We zijn naar het zijden gereden langs de B9, op zich een mooie route, maar op dat moment stond daar in beide richtingen grote files vanwege de A57 die nog steeds bij Köln afgesloten is vanwege de afgebrande brug. We hebben aan de Rijn een pauze gemaakt, daar heeft mijn collega de Alleweder van alle zijden eens goed bekeken, ondertussen scheen een stralende zon. Het is natuurlijk een heel verschil, een Alleweder van 14 jaar oud en een EVO-R van een paar jaar.
Heel goed is te zien dat de Alleweder veel groter is, ik zit dan ook nog met het hoofd buiten de Alleweder, en de berijder zi helemaal in de EVO-R. De EVO-R is ook zo smal daar de ontwerper de fiets zo klein mogelijk heeft onworpen (de ontwerper heeft echter ondertussen al een kleinere open fiets gemaakt). In Nederland, waar de Alleweder, en de Quest en de huidige Alleweders gemaakt worden, worden de fietsen nog altijd breder als 75 cm gemaakt. De reden is dat de fietsen dan wettelijk ook op straat mogen rijden en niet alleen op het fietspad moeten rijden. Ook heeft de Alleweder veel meer bodemvrijheid onder de fiets, en de vering van de beide fietsen is ook heel verschillend. De Alleweder is als een lelijk eentje en heeft een erg grote veerweg, de EVO-R is bijna als een kart, en heeft heel weinig vering. De rijstijl op de weg is daarom verschillend, dat ik over putdeksels rijdt maakt mij niks uit, de vering kompenseert erg veel, de EVO-R slingert het liefst om de putdeksels heen zodat de rit zo aangenaam mogelijk blijft. Andere grote verschillen zijn het gewicht, 33-35kg ofzo tegen 23kg, een betere stroomlijn van de EVO-R, en dat alles maakt dat de EVO-R zo ongeveer 2 keer zo snel rijdt als de Alleweder.
Daarna terug naar het werk, afscheid genommen van mijn collega, en terug naar huis. Dit ging nu iets minder snel vanwege de nu al 60km in de benen. Het tweede probleem is het hoogteverschil tussen het werk in Neuss en thuis. Neuss ligt aan de Rijn op 30 meter hoogte, thuis zijn we op 90 meter hoogte. De route die ik vanochtend gereden had is redelijk vlak omhoog, dus heb ik die ook weer terug gereden. De route aan de zuidzijde van de A46 (tot ongeveer Jüchen), daarna toch weer aan de noordzijde, is toch heuveliger. Op de terugweg leek het fietspad aan de andere straatzijde bij Giesenkirchen en kort daar voorbij niet zo mooi als op de heenweg. De zon scheen nog steeds krachtig en dat maakte de rit toch aangenaam, thuis ruim 98 km gereden in bijna 4 uur, dus nog net 25 km/u gemiddeld gemaakt.

1 opmerking:

  1. Schöne Fahrtbeschreibung. Natürlich ist es klasse einen Kollegen mit ähnlichem Fahrzeug zu haben um ab und an mit ihm gemeinsam zur Arbeit zu fahren.
    Das Evo-R wäre mir zu eng. Ich persönlich besitze ein Carbon Quest und bin froh das dies nicht zu eng gebaut ist.
    Wünsche Dir noch viele schöne Fahrten von und zur Arbeit.
    Liegende Grüße - Bullet
    www.CarbonQuest.Blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen